انتقاد روزنامه خراسان از صداوسیما: طبق نظرسنجی خودتان هیچ برنامه ای حتی 50 درصد مخاطب ندارد/ در همین شرایط برای شبکه نمایش خانگی هم نسخه می پیچید؟
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۹۱۳۹
روزنامه خراسان نوشت: بر اساس نظرسنجی صداوسیما، «عصر جدید 3» در خرداد ماه 1401 با جلب 44.4 درصد مخاطب، پربینندهترین برنامه تلویزیون است و «خندوانه» با 39.2 درصد بیننده، دومین برنامه پرمخاطب.
این در حالی است که در ماه رمضان، در نتایج قطرهچکانی که از نظرسنجی برنامههای رمضانی منتشر شد، «عصر جدید» با 48.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رتبه سوم نظرسنجی اخیر را «دورهمی» مهران مدیری با 28.8 درصد مخاطب در اختیار دارد که با فاصله بیش از 10 درصدی با رقیب همیشگیاش «خندوانه» نشان میدهد از آن عقب افتاده است. چهارمین برنامه پربیننده تلویزیون هم «مستند حیات وحش» شبکه مستند است که 25.7 درصد مخاطب جلب کرده است.
بنابراین هیچ برنامه تلویزیونی به مرز 50 درصد مخاطب نرسیده که نشان از ضعف نسبی تلویزیون در این روزها دارد.
نکته مهم دیگر آن که از آمار مخاطب برنامههای دیگری چون «دستپخت»، «سلام صبح بخیر»، «به خانه برمیگردیم»، «در انتهای الوند»، «فوتبال برتر»، «شوتبال»، «مسابقه ایران»، «بدون توقف» و... خبری نیست.
فاجعه در سریالها
نکته غمانگیز میزان مخاطب سریالهای سیماست. در حالی که تا یکی، دو سال پیش، سریالهای معمول تلویزیون (نه ضعیف و نه پرمخاطب) بین 20 تا 35 درصد مخاطب داشتند و رقم 15 درصدی بیننده برای هر سریال، رقم پایینی محسوب میشد، اما در نظرسنجی اخیر سریالها که متعلق به نیمه اول تیرماه 1401 است، «مستوران» شبکه یک با 15.4 درصد بیننده، به عنوان پرمخاطبترین سریال این روزهای تلویزیون معرفی شده است! این در حالی است که وضعیت بقیه سریالها، به مراتب بدتر است.
«تازه وارد» شبکه سه با 10.4 درصد بیننده دوم شده، «وضعیت زرد 2» شبکه دو با 9.8 درصد سوم شده، «آقای قاضی» شبکه دو با 9.6 درصد به رتبه چهارم رسیده و «داستان یک شهر» شبکه پنج با 3.5 درصد بیننده پس از اینها قرار گرفته است. سریال خارجی «آغاز» شبکه چهار نیز با 1.2 درصد بیننده در انتهاست.
مخاطب 10 درصدی برای اغلب سریالهای تلویزیون، نشاندهنده قرار گرفتن سریالهای ماههای اخیر سیما، در مرز بحران است؛ بحرانی که ممکن است با روگردانی مخاطب از آنتن شبانه سیما، به سوختن سریالهای بعدی (که چه بسا بهتر باشند) منجر شود. جالب این که ساترا (صداوسیما) در همین حال، در حال انجام اقداماتی برای پیچیدن نسخه سریالهای خانگی است که ممکن است تا تعطیلی کامل آنها ادامه یابد.
تماشاخانه ببینید| نگاهی دقیقتر به راهزنی در اتوبوس خوزستان؛ با پلاک پلیس آمدند اما کلی سوتی دادند ببینید| بیتوجهی به تاریخ پیش از اسلام در اهواز/ یک گور اشکانی در حال تخریب است فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: درصد بیننده درصد مخاطب سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصههای واقعی رئالیتیشوها را میبینند
شیدا یوسفی که تجربه بازی در سینما، تلویزیون، تئاتر و شبکه خانگی را در کارنامهاش دارد، پیش از شروع فعالیت حرفهای خود در سینما و تئاتر در حوزه منشی صحنه مشغول بوده و نخستین تجربه حرفهای خود و بستر معرفیاش به جامعه را سریال «ممنوعه» میداند.
این هنرمند پس از حضور در تلویزیون، وارد پلتفرمهای شبکه خانگی شده و تا امروز در رئالیتیشوها و سریالهای مختلفی نقشآفرینی کرده و بازیگری را به صورت حرفهای دنبال میکند. حضور او در فصل دوم گیمشوی «زودیاک» بهانهای شد تا با او به گفتوگو بپردازیم.
چه شد در گیمشوها حضور پیدا کردید؟
این روزها بازی مورد علاقهام مافیاست. نخستین باری که بازی در «شبهای مافیا» را تجربه کردم، شرکتکنندگان برنامه فقط خانمها بودند که با یک ماه تمرین، بازی را یاد گرفتم. از آن زمان هم در همه مسابقات مافیا حاضر بودم. از سری اول «زودیاک» به بعد هم، هفتهای دو بار جدا از تمرینات با بچهها جمع میشویم و بازی میکنیم و این بازی برایم بسیار جذاب شده در حدی که گاهی در دورهمیهای خانوادگی حوصلهام سر میرود و دوست دارم با دوستانم مافیا بازی کنم.
با کدام فیلم یا سریال به مردم معرفی شدید؟
به نظر خودم سریال «ممنوعه» سبب معرفی من به مردم شد که نخستین کارم در شبکه خانگی بود. در این سریال جزو نقشهای اصلی بودم که سبب شد بیشتر دیده شوم. البته طبق تجربیات من تا امروز، مخاطبان صداوسیما و نمایش خانگی دو دسته کاملاً مجزا از هم هستند. به عنوان مثال در شهرستانها جوانان من را به واسطه حضورم در «شبهای مافیا» یا «مافیا زودیاک» و حتی «ممنوعه» که تماماً تولید شبکه نمایش خانگی هستند میشناسند اما افراد مسنتر به واسطه نقشم در سریالهای صداوسیما با من آشنا هستند.
شما در صداوسیما هم سابقه حضور در سریالهای پرمخاطبی مثل «نونخ»، «بچه مهندس» و آثار دیگر را دارید، به عنوان یک بازیگر، حضور در صداوسیما برای شما دلنشینتر است یا در نمایش خانگی؟
هر کدام از این مدیومها مزایای خوش را دارد، اما مسائلی هست که شاید در هیچ کجای دنیا از لحاظ مناسبات دغدغه بازیگران نباشد مثلاً طراحی لباس یا گریم در صداوسیما بسیار سختگیرانه است اما در شبکه نمایش خانگی بازیگران فضای آزادتری دارند. بازی در محصولات پلتفرمهای نمایش خانگی جذابیت خودش را دارد. مخاطب ایرانی این روزها درگیر برنامهها و سریالهای خانگی شده و مورد پسندش است حتی به نظرم در جامعه امروز مردم به حدی دغدغه فکری دارند که سریالهای طولانی را پس میزنند و به دنبال مینیسریالها میروند و آنها را راحتتر میپذیرند.
تکرار ساخت رئالیتیشو در مورد بازی مافیا مخاطب را خسته نمیکند؟
شخصاً «زودیاک» را از تمام بازیهای مافیا بیشتر دوست دارم و فکر میکنم کسی که بازی مافیا را دوست داشته باشد درگیر این سناریو و این برنامه میشود. یکی از جذابیتهای این بازی این است که حتی اگر بازیکن حرفهای هم باشید، ممکن است در روند بازی دچار اشتباههای جبرانناپذیری بشوید که این دقیقاً مثل زندگی ماست که سراسر تجربه است و قطعاً از اشتباهاتمان درس بیشتری میگیریم. ضمن اینکه مافیا بازی خستهکنندهای نیست زیرا حتی در جمعهای خصوصی هم هیچ وقت دستها تکراری نمیشود و همیشه بازیها و اتفاقهای جدید رخ میدهد.
از طرفی هم فکر میکنم بازی خانمها و آقایان با یکدیگر روند برنامه را بهتر کرده چون معمولاً در بازی، خانمها کمتر به هم اعتماد میکنند یا با هم تعارف و رودربایستی دارند اما زمانی که در بازی خانمها و آقایان کنار هم حضور دارند، بازی حرفهایتر میشود. همچنین حضور شخصیتهای معروف ورزشی یا اهالی موسیقی در برنامه، مخاطبان برنامه را بیشتر کرد. «زودیاک» بستری برای مخاطب ایجاد کرد تا رفتار و احساس افراد مورد نظر را ببیند و آن را حس کند.
در گذشته بسیاری از هنرمندان با این تفکر که حضور در رئالیتیشو میتواند آینده شغلی آنها را تهدید کند در این برنامهها شرکت نمیکردند، امروز این تصور چقدر تغییر کرده است؟
برای پاسخ به این پرسش از خودم مثال میزنم، من در حوزه بازیگری تحصیلات آکادمیک دارم و قطعاً شغل خودم را بازیگری میدانم اما دوست دارم در برنامههای اینچنینی نیز حضور داشته باشم. برنامههای رئالیتیشو جذابیتهای خاص خود را دارند که علاوه بر سرگرمی و جذابیت، از لحاظ اقتصادی نیز برای شرکتکنندگان قابل توجیه است که با توجه به وضعیت خود مجاب به حضور در این برنامهها بشوند. گذشته از این مسائل، همان طور که خانم «شبنم مقدمی» در رئالیتیشو «صداتو» به عنوان داور حضور دارد یا «محسن کیایی» به عنوان مجری به این برنامه میآید، به همین صورت تمام بازیگران کمکم به سمت این برنامهها خواهند آمد زیرا رئالیتیشوها معمولاً مورد پسند مردم واقع میشوند و مگر غیر از این است که ما بازیگران یکی از اهداف اصلیمان سرگرم کردن مردم و ساخت اوقاتی خوش است؟ مثلاً مردم در برنامه «صداتو» به صدای یک شخص عادی که در نانوایی کار میکند اما صدای خوبی دارد و آواز میخواند گوش میکنند و لذت میبرند، بنابراین کسی که دوست دارد قصه بشنود تماشای برنامههای رئالیتیشو را انتخاب میکند.